Denk samen!

10 punten voor goede website kwaliteit

 

Goede websitesGoed webdesign kan een kwestie van smaak zijn en smaak varieert, afhankelijk van de regio, de cultuur endergelijke. Echter, er zijn een aantal standaarden die altijd moeten worden overwogen.

Wil je in enkele minuten kunnen beslissen over de algemene kwaliteit van een website?

 

Dan zijn hier de controlepunten:

 

1. Bied bezoekers geen puzzel aan.

Wanneer je een website bezoekt, moet je binnen twee seconden het doel van de site kunen begrijpen. Je moet in staat zijn om er eenvoudig en direct doorheen te navigeren. Is dit van toepassing op de website die nu op je scherm aanwezig is? Dat is een goed begin! Als je er op verdwaald? Verlaat dan de website, er is geen noodzaak om verder te gaan.

 

2. Wauw factor.

Is de website aantrekkelijk? Maakt het dat je denkt: “Ik vind dit een goed idee”, dan heb je waarschijnlijk een goede website gevonden. Er is niets mis met een goede website ten voorbeeld nemen, maar kopieer hem niet. Een website met een fris design concept levert meer krediet op.

 

3. Blanke ruimte.

Dit is de ruimte die NIET is gevuld met afbeeldingen en tekst. Wanneer een website volledig is bedekt met inhoud, zelfs tot in de kleinste hoekjes, is hij nauwelijks leesbaar. Het gebruik van meer ‘blanke ruimte’ draagt drastisch aan duidelijkheid bij.

 

 

4. Navigatie.

Zoals hierboven reeds aangehaald geeft een duidelijke navigatie systeem direct antwoord op twee vragen: ‘Waar ben ik?’ En ‘Waar kan ik heen?’. Als je deze informatie in een oogopslag kan overzien is de navigatie vriendelijkheid groot en nodigt uit tot verder gaan.

 

5. Typografie.

Dit is een gebied waar onervaren web designers de meeste fouten maken. Typografie moet worden gebruikt om prettig leesbare inhoud aan de lezer aan te bieden. De manier waarop het lettertype is gekozen (met schreef of schreefloos), grootte en uiterlijk, regellengte, regelafstand en spatiëring verhoogt of verlaagt leesbaarheid. Het draait niet om de hoeveelheid letter types die tot in de kleinste hoekjes beschikbare ruimte gepropt kunnen worden, maar om de lezer. Minder is meer.

 

6. Raster

Hoe worden de webpagina’s georganiseerd? Zijn ze wel helemaal georganiseerd? Tekst en afbeeldingen welke zijn aangeboden op een manier die de totaalindruk vertaalt in overzichtelijkheid, harmonie en lees comfort levert de website meer bezoekers op. Een goed georganiseerde website is gebouwd op basis van een onzichtbaar raster. Als de inhoud rommelig op de pagina staat, had de ontwerper waarschijnlijk geen idee waar hij heen ging met het ontwerp en daardoor raakt de bezoeker ook het spoor bijster.

 

7. Kleuren

De kleur wetenschap -Colorimetrie genaamd- dicteert in de grafische industrie de regels voor kleur gebruik. Eigenlijk komt een en ander neer op een eenvoudige verklaring: er zijn kleuren die bij elkaar passen en kleuren die dat niet doen. Kleuren in web design moeten worden gebruikt om onderwerpen te benadrukken of inhoud te ondersteunen. Wanneer kleuren de aandacht van de bezoeker van de inhoud afleiden, is het ontwerp mislukt.

 

8. Consistentie

Is de algemene visuele indruk van de website hetzelfde van begin tot het einde? Of veranderd de stijl drastisch hier en daar? Zijn tekst en afbeeldingen steeds op een andere manier weergegeven? Het concept van een website dient een nabootsing te zijn van een boek, magazin of een professionele brochure: de website moet consistent zijn van de eerste tot de laatste pagina.

 

9. Browser Compatibiliteit

Alle browsers zijn verschillend, en sorry, het is waar, ze passen vaak verschillende regels toe voor in websites gebruikte code. Dus soms soms zien websites er goed uit in Firefox, maar tonen verschrikkelijk, of komen zelfs niet opdagen in Internet Explorer. Professionele webdesigners weten dit en gebruiken code die goed en eenduidig zal worden geïnterpreteerd in alle browsers. Controleer een website in alle browsers om te zien hoe hij presteert.

De website dient vandaag de dag ‘responsive’ te zijn. Dat wil zeggen dat hij zich netjes voegt in alle soorten Internet apparatuur. De website dient zich logisch te stapelen in de kleinere displays, op zo’n manier dat de inhoud direct goed leesbaar is en logisch en overzichtelijk wordt gerangschikt.

 

10. Snelheid.

Als je jezelf een kopje thee kunt inschenken, terwijl je zit te wachten op het volledig openen van een website in je browser, is er iets mis. Ofwel heb je een extreem trage Internetverbinding of de website is “te log”. Vandaag de dag, met een super snel Internet, moet een website worden gebouwd die snel reageert. Met de huidige technologie zijn snel ladende websites een ‘must’, zelfs grotere afbeeldingen kunnen zonder opvallende problemen snel worden geladen.

Oefen je om met deze richtlijnen snel websites te analyseren en scherp je analytische vaardigheden ten gunste van websites waar mensen plezier aan beleven.